עזרה לקהילת הסטודנטים – סיכום חוויה מפרוייקט “סטודנט למען סטודנט”

בסמסטר 2019א’, השיקה מחלקת האקדמיה של האגודה את פרויקט “סטודנט למען סטודנט” – יוזמה חדשנית שמטרתה לבנות מערך של שיעורי תרגול פרונטליים, בכיתות קטנות ובמסגרת שיתופית ומגבשת. ה-“טוויסט” של היוזמה – השיעורים מונחים ע”י סטודנטים מצטיינים שעברו את הקורסים בהצלחה יתרה, והפגינו יכולת ורצון אמיתיים ללמד סטודנטים שעומדים בעצמם לפני בחינת הגמר הגורלית.

אז איך זה מרגיש להיות מנחה? ראיינו בקצרה את שחר ביאלר, סטודנט באוניברסיטה הפתוחה שהחליט להצטרף לפרויקט בשנית אחרי שהשתתף בו כמנחה בסמסטר שעבר. הנה מה שהיה לו להגיד:

 

אתה עומד להצטרף לפרויקט בשנית, לאחר שהשתתפת בו כמנחה בסמסטר שעבר. מה גרם לך לרצות להשתתף בפרויקט שוב פעם?

“אני באמת נהנה ללמד! אני מאמין שמרצים\מתרגלים\מנחים שלא אוהבים ללמד, אבל עוסקים בזה – הם הסיבה שיש מרצים\מתרגלים\מנחים לא טובים.

סטודנטים יכולים להבין טוב יותר אם רק ילמדו אותם בצורה טובה יותר, וכשאתה אוהב את מה שאתה עושה – אתה טוב בזה.”

הפרויקט הוקם כדי לתת מענה לצורך בתרגול לקראת בחינת הגמר, אך לא פחות חשוב מכך – כדי ליצור גיבוש ואווירה סטודנטיאלית בין כותלי הקמפוס. איך זה התבטא בקבוצת הלימוד אותה הנחית בסמסטר הקודם?

“האווירה שהייתה ביני לבין הסטודנטים שהיו בכיתה שלי הייתה חברית לגמרי. אמרתי להם שהם מוזמנים לפנות אלי בוואטסאפ לשאלות מתי שירצו, גם אחרי שתקופת הלימוד נגמרת, אם הם צריכים עזרה לקראת הבחינה. באמת התכתבנו לא מעט בתקופה זאת. בנוסף, שלחתי להם מספר דוגמאות מעניינות מחיי היומיום, שרלוונטיות לחומר הלימוד, כדי לשמור על עניין וחיבור של החומר הנלמד למציאות. יצא לי להסיע מספר פעמים סטודנטית מהכיתה שלי לשיעור. זה הרגיש כאילו כמה חבר’ה נפגשו ללמוד יחד, רק שאחד הנחה את זה.”

המנחים של “סטודנט למען סטודנט” נבחרים בקפידה, על בסיס מצויינות בלימודים וכן על בסיס התכונות האישיות של כל אחד ואחד מהם. מה צריך, לדעתך, כדי להיות חלק מהצוות המנצח שלנו?

“הבחירה חייבת לשקף את היכולת של המנחה ללמד. אמנם הוא צריך לשלוט טוב בחומר הנלמד, אבל זה לא מספיק. לדעתי צריך ליצור סדנא קצרה כלשהי שבה מנחים יוכלו ללמוד “שיטות לימוד” או משהו בסגנון.

בנוסף, כל מי שמתנדב לפרוייקט הזה כנראה אוהב במידה מסויימת ללמד. זה תמיד נחמד לדעת אם יש עתיד במקצוע הזה. לדעתי, אם אנשים יידעו שזה יכול לקדם אותם לעבודה מסוג זה, ושאכן יש עתיד מתמשך בנושא, האנשים היותר איכותיים ושיותר מוכנים להשקיע – יתנדבו לפרוייקט.”

בקרוב תיפתח ההרשמה לסטודנטים שמעוניינים לקבל שיעורי תגבור במסגרת הפרויקט, ללא עלות מצידם. למה לדעתך כדאי להם להצטרף לאחת מכיתות הלימוד בתור “חניכים”?

“לדעתי לסטודנטים כדאי להצטרף לפרוייקט סל”ס בתור חניכים – מאחר שהם לומדים שם את החומר מזווית ראייה של סטודנט שעד לא מזמן למד אותו גם! זה טרי אצל המנחים בראש, והם חוו את כל המגרעות והבעיות שהיו בקורס, והתגברו על זה. הם יכולים לפנות לחניכים בדיוק כפי שהיו רוצים שיפנו אליהם בזמן הקורס.”

לסיום, מה הייתה החוויה הכי מרגשת, משמחת או ייחודית, שגרמה לך להאמין ש-“סטודנט למען סטודנט” הוא משהו ייחודי בנוף האקדמי?

“פגישת הפתיחה של פרוייקט הסל”ס הקודם הייתה נהדרת! זה הרגיש שלא סתם נפגשים למטרות פורמליות, וניסו ממש לשפר את יכולות הלימוד שלנו בזמן מצומם. לא הרגיש שיצאו ידי חובה, אלא שממש רוצים שנדע איך ללמד טוב יותר, וממפגש אחד בלבד. זה היה מקצועי מאוד והפתיע לטובה. צריך לדעתי להמשיך עם זה, ואפילו לשדרג את זה.”

 

רוצה להצטרף ל-“סטודנט למען סטודנט”? ההרשמה לכיתות הלימוד של סמסטר 2019ב’ בעיצומה!

 

>>להרשמה לחניכים

 

 

 

שתפו את הפוסט

הירשמו עכשיו
וקבלו מנוי לכל השנה
ב400 ש״ח בלבד!