להיות דיפלומט ישראלי בתקופת “חרבות ברזל’

מאת: ליאור רייזמן

להיות דיפלומט ישראלי בתקופת “חרבות ברזל’

וודי אלן אמר פעם “אם אתה רוצה לגרום לאלוהים לצחוק- ספר לו על התוכניות שלך”.

כשהתחלתי להתמיין לקורס הצוערים הנוכחי של משרד החוץ בדצמבר 2022, לא יכולתי להעלות בדעתי שאכנס למשרד החוץ בתקופת מלחמה ולאחר הטבח הנוראי של ה-7 באוקטובר. בדיוק שנה לאחר מכן, בתחילת דצמבר 2023 הצטרפתי למשרד החוץ, אחרי אינספור מיונים מאתגרים שכללו בין היתר מבחנים פסיכוטכניים, מבחני דינמיקה קבוצתית ואישית, מבדקים פסיכולוגיים, רפואיים וביטחוניים, ובין לבין המתנה ארוכה לתשובות אחרי כל שלב.

התחלתי את קורס הצוערים של משרד החוץ חודשיים לתוך התקופה הקשה ביותר שחוותה המדינה מאז הקמתה, אך זה רק העצים את תחושת השליחות שלי. אז מה בעצם הביא אותי להגיש מועמדות למשרד החוץ? כאמור תחושת שליחות, אך גם אפשרות להיכנס לארגון ממשלתי שמשפיע על מדיניות הממשלה, פיתוח ואתגר אישי ולעבוד במקום עבודה דינמי שבו אתה מחליף תפקיד ומיקום בעולם מדי מספר שנים.

משרד החוץ זוכה בשנים האחרונות לתדמית של משרד שכוח השפעתו מועט, שלא מצליח להביא להצלחות בתחום ההסברה ושעובדיו מרוויחים משכורות נמוכות. אך לא כך נוכחתי לדעת, במשך חודש יצא לי להכיר את עובדיו המסורים של המשרד, חדורי שליחות במצב מלחמה, נלחמים על כל הצבעה של כל מדינה באו”ם ועל כל נרטיב שיסייע להראות את האמת המתחוללת בחוץ. על נושא השכר יש עוד עבודה, והסכם קיבוצי חדש נחתם בימים אלו, כפי שנאמר לנו עוד בתקופת המיונים- לא מגיעים למשרד החוץ כדי להתעשר. וזה תקף לכל משרד ממשלתי בעיניי.

במהלך הקורס אנו עוברים סדנאות של דיבור מול קהל, הכרת המדינה על שלל סוגיותיה ומגזריה, הכרת תפקיד הדיפלומט על כל המשתמע על כך, לומדים על משמעות היציאה לשליחות וייצוג המדינה, ראיונות מול כלי תקשורת, הסברה, פעילויות משרד החוץ בחו”ל בתחום הסיוע ההומניטרי ועוד נושאים רבים נוספים אשר יכשירו אותנו להיות דיפלומטים רשמיים של מדינת ישראל, שיפעלו למען האינטרסים של המדינה בחו”ל.

הקורס אורך כחצי שנה וכבר חודשיים לאחר מכן נצא אל השליחות הראשונה שלנו, עדיין לא יודעים היכן, השיבוץ צפוי להיות במדינה שנחשבת “קשת שירות”, בדרך כלל מדינות באפריקה, אמריקה הלטינית וגם באסיה.

אין ספק שתקופת ה-7 באוקטובר ו”חרבות ברזל” הופכת להיות חשובה יותר ומשמעותית יותר עבור קורס הצוערים של משרד החוץ, כל נושא מקבל משמעות נוספת ואנחנו מרגישים מחוברים יותר למדינה ומחוייבים יותר לתושביה. מאחל לחזרה מהירה של החטופים וחיילינו לשלום – עם ישראל חי!

קרדיט תמונות: שלומי אמסלם

שתפו את הפוסט

הירשמו עכשיו
וקבלו מנוי לכל השנה
ב400 ש״ח בלבד!