מאת: הילה פרל

מה זה בכלל פודקאסט, איפה הוא התחיל ולמה הוא מאסט דווקא בלו”ז העמוס שלך? השבוע חקרנו בדיוק את הסוגיה הזאת, וכמובן שסיימנו עם המלצות (;

אז מה זה פודקאסט? אם עניתם בלב שבעברית אומרים ׳הסכת׳ ונזכרתם בפרק מוצלח ששמעתם אתמול – כנראה שאתם בשלים מספיק לדלג על הפסקה הבאה.. או לפחות לקרוא אותה במהירות x2. אבל אם חרקתם שיניים בניסיון להגות את זה נכון והמילה בכלל מזכירה לכם משהו הוליוודי, או איזה גאדג׳ט חדשני – תהיו איתי, אסביר הכל.

זוכרים שפעם היינו רואים את התוכניות שיש בטלוויזיה, בזמנים שהיו משדרים אותן? ואם התחשק לנו לראות שוב פרק מסוים היינו מחכים לשידור החוזר או (במקרה הטוב) מוצאים דרך להשיג את הפרק באינטרנט.. איך זה שייך לפודקאסט? אוטוטו זה מתחבר. מבטיחה.

זה היה המצב עד שהגיעו שירותי הסטרימינג (סטרימ…מה? יוטיוב, נטפליקס וחבריהם) והפכו נפוצים ומשוכללים יותר ויותר. היום אנחנו פריבילגים מספיק בשביל להחליט מה לראות, מתי וכמה, בלי להיות תלויים בלוח שידורים. טירוף. שלא נדבר על שפע התוכן שכל אחד יכול לייצר בעצמו ולשגר אל העולם! 

עכשיו דמיינו את אותו הדבר על תוכניות רדיו. פודקאסט הוא בעצם כמו תוכנית או סדרה של קבצי קול, זמינים להאזנה מתי שרוצים, דרך פלטפורמות אינטרנטיות שונות. תוכניות רדיו לבקשתך, מהמכשיר הקרוב לליבך.

למעשה, ממש כך התחיל הרעיון של פודקאסט

בשנת 2003 עיתונאי אמריקאי בשם כריסטופר ליידן עזב את תחנת הרדיו בה שידר וביקש להמשיך לשדר את התוכנית באינטרנט. זה היה הפודקאסט הראשון. הרעיון החדשני תפס תאוצה עם השנים וכיום קיימים מיליוני פודקאסטים בנושאים שונים.

בשנת 2017 השם ׳פודקאסט׳ זכה לחלופה העברית ׳הֶסְכֵּת׳ שנבחרה מתוך הצעות רבות, בזכות הדמיון למילה ׳תסכית׳ (שפירושה תוכנית רדיו שמגישה מחזה או סיפור).

אוקיי, אבל איך מאזינים לפודקאסט?

את רוב הפודקאסטים תוכלו למצוא באפליקציות ייעודיות (כמו ׳Podcast׳ של Apple) או בכאלה שמאפשרות האזנה לקבצי קול (כמו ספוטיפיי או יוטיוב). יש גם יוצרי תוכן (כמו תאגיד השידור הישראלי – כאן) שמרכזים את כל התוכניות שהם מפיקים באתר או באפליקציה משלהם.

הזמינות של הפודקאסטים והעובדה שמדובר בתוכן להאזנה, מאפשרים לשמוע תוכניות מעניינות בכל מקום! בנסיעות לעבודה, בזמן אימון, לפני השינה ואפילו להפעיל פרק ברקע בזמן שאתם שוטפים כלים. כל מה שצריך זה פלאפון/מחשב, לבחור את הפודקאסט המתאים לזמן ולמצב רוח, ולהנות :).

אז באמת איך בוחרים?

כאמור, קיים מבחר ענק של תוכניות בנושאים שונים, עם יוצרים מרתקים וסגנונות מגוונים.

כדי לא להשאיר אתכם לטבוע בים המידע הקיים – הכנתי לכם המלצות מנצחות לפודקאסטים שיעניינו אתכם בנושאים הכי חמים לסטודנטים! אפרסם אותן כאן ממש בקרוב..

עד אז, הנה המלצה קטנה על שני פודקאסטים אהובים עליי במיוחד:

שיר אחד / הסכת של תאגיד השידור הישראלי – כאן

תאגיד השידור הישראלי עושים הרבה דברים נכון – אחד מהם הוא הפקת פודקאסטים מצוינים (או כמו שהם מקפידים להגיד – הסכת, המילה העברית, זוכרים?). ׳שיר אחד׳ הוא פודקאסט קליל ומעניין שמספר בכל פרק את הסיפור שמאחורי שיר אחד.

זמן ממוצע לפרק: חצי שעה.

הצעת הגשה: טיול צהריים קרוב לבית, פרק על שיר שאתם אוהבים מתוך האתר של שיר אחד (או פשוט לחפש ״שיר אחד״ בספוטיפיי, ׳פודקאסט׳ של אפל) ולפנות לעצמכם שעתיים בלו״ז – כי לא בטוח שתעצרו בלשמוע רק שיר אחד…

לא יודעים במה להתחיל? ממליצה על ימים של שקט | לולה או סמי וסומו | טיפקס.

חושבים טוב / פודקאסט על פסיכולוגיה של יהודית כץ

יהודית כץ למדה פסיכו-ביולוגיה ועוסקת במחקר פסיכולוגיה חיובית. מה זה פסיכולוגיה חיובית? התשובה הכי טובה לזה נמצאת בפודקאסט שהיא יצרה – ׳חושבים טוב׳.

בפודקאסט היא מראיינת אורחים מתחומים שונים ושואלת אותם שאלות מצוינות שעוזרות לנו, המאזינים, ללמוד הרבה על עצמנו ועל הדרך בה אנחנו רוצים לחשוב ולחיות.

זמן ממוצע לפרק: שעה.

הצעת הגשה: בזמן נסיעה ארוכה (לא מאחלת לכם פקקים.. אבל אם כבר נקלעתם אליהם – כדאי שיהיה ברקע פודקאסט על פסיכולוגיה חיובית)

או בהליכת הבוקר (איזה כיף לכם שאתם עושים הליכת בוקר. נשמע שאתם כבר חושבים טוב! ).

לא יודעים במה להתחיל? ממליצה על פרק 43 עם ד״ר חיים שפירא – אילו הטיות גורמות לכם לקבל החלטות שלא מטיבות איתכם?

 

הירשמו עכשיו
וקבלו מנוי לכל השנה
ב400 ש״ח בלבד!