הו הו הו, נפרדים משנת 2020

מאת: שירלי קדוש

חג המולד, כריסטמס או נובי גוד, תלוי מאיזה מוצא אתם, ממש מעבר לפינה והוא מסמן לנו ששנת 2020 כבר תכף מאחורינו.

השנה, מדווחים בתקשורת כי בעקבות הסגרים הפוקדים את מדינות אירופה ובכלל, חוסר האפשרות לטוס ולטייל ללא הגבלות או תנאים כלשהם, נראה כי יש עלייה ניכרת בצריכת מוצרי חג המולד בארץ. כמו כן, נראה כי ישנה מגמת עלייה גם במספר האנשים שחוגגים את חגיגות סוף השנה האזרחית.

מה עומד מאחורי החג הצבעוני ביותר בעולם ואיך הצליחו למתג לחג הזה סבאל׳ה חביב בשם סנטה קלאוס – האם חברת קוקה קולה באמת המציאה אותו?

חג המולד מציין את הולדת ישו, אך רבים מהאנשים בארצנו חוגגים אותו לרגל סיומה של שנה ותחילתה של אחרת (ואוי כמה חלקנו אם לא כולנו חיכינו שהיא תסתיים). הנוצרים מאמינים כי לידתו של ישו מהווה הגשמה של נבואות מהתנ״ך הנוגעות לבואו של משיח מבית דוד אשר יגאל את העולם מחטאיו ויגשר על הפער שבין האל לבני האדם. למעשה, חג המולד הראשון, קרי הולדתו של ישו אינם מתועדים אך רבים מההיסטוריונים סוברים כי האירוע התרחש אי שם במאה הרביעית לספירה.

סצינה של הולדת ישו בצורת דיורמה, מודל תלת מימדי המציג אירוע מסוים בגודל טבעי או מיניאטורי

כידוע, לכל חג יש את המאפיינים והמנהגים שלו אשר במרוצת השנים נהפכים לפסטיבל שיווקי שמטרתו לעורר ולהגדיל את תרבות הצריכה. אותם מאפיינים ומנהגים, בהם חילונים ודתיים, משתנים מארץ לארץ. המנהג והמאפיין העיקרי הוא כמובן שימת עץ אשוח אמיתי או מלאכותי בבית עם מתנות לרגליו, מנהג אשר התחיל בגרמניה בתקופה שבה העבירו את האנשים מעבודת אלילים לדת הנוצרית ורצו לעשות זאת באופן חגיגי ושמח. בנוסף, בחג זה נוהגים לערוך ארוחה משפחתית גדולה, לשיר שירים יעודיים לתקופה ולבקר בכנסיה.

בתוך כך, עץ חג המולד ״הגיע״ לאנגליה על ידי הנסיך אלברט, בעלה של המלכה ויקטוריה, שהיה גרמני. בעקבות תחריט של אותה משפחה מלכותית העומדת סביב העץ, הפופולריות של המנהג עלתה. גם באמריקה עץ החג הגיע מגרמניה, או ליתר דיוק מגרמנים שגרו בפנסילבניה. באמצע המאה ה-19, התרחשה תפנית ובארצות הברית ובבריטניה בעלי חנויות כלבו החלו לקשט את חנויותיהם לכבוד החג במטרה למשוך אליהם לקוחות. בתוך כך, חנות הכלבו מייסיס הידועה אשר פועלת גם בימינו בניו יורק הייתה לחנות הראשונה שבה הופיעה דמותו של סנטה קלאוס במציאות ואשר סיפרה סיפורים לילדי הלקוחות.

בימי שגרה נטולי מגפה, סנטה קלאוס מגיע למרכזי קניות ומתאם מתנות עם הילדוד’ס. מזל שיש הורים ושפע של חנויות מסביב

מנין הגיע סנטה?

לפני שהפך ל״סנטה קלאוס״, שמו היה סיינט ניקולס וחזותו בכלל לא הייתה ידועה או לפחות אחידה: בחלק מהסיפורים הוא תואר כגמד או כשדון יער, בחלק מהציורים הוא צוייר כאיש מבוגר לבוש בבגדים ירוקים ולא אדומים וחזותו הייתה יותר קפדנית וקשוחה. בשנות ה-30 במאה ה-20, החליטה חברת קוקה קולה שעליה למנף את מכירותיה בעונת החורף הקרה כיוון שמרבית צריכת המשקה המרענן נעשתה בחודשי הקיץ החמים. הפתרון השיווקי שעלה דאז במחלקת השיווק של החברה הוא לקשר את קוקה קולה לחגיגות חג המולד ואף להפוך אותו ממש לאחד מסממני החג.

באותם ימים של שנות ה-30, השפעת הפרסום הייתה גדולה יותר וקוקה קולה פנתה למאייר בשם סנדבלום במטרה ליצור דמות חדשה לסנטה קלאוס, כזו שתראה רגישה, חיננית ואנושית יותר. בהקשר הזה, כיוון שצבעי חברת קוקה קולה הינם אדום ולבן, רבים נוהגים לחשוב כי סנדבלום והחברה הם אלה שטבעו את צבעי הלבוש של לסנטה אך למען האמת הוא הופיע בלבוש האדום והלבן שלו עוד הרבה קודם בין אם בכרזות לשירים או סיפורים. למעשה, את השראתו לדמות של סנטה החדש קיבל סנדבלום מהפרופ׳ והמשורר קלמנט קלארק שהיה אחראי על הפואמה המפורסמת ״היה זה בלילה שלפני חג המולד״. כמו כן, סנדבלום היה זקוק למודל אנושי והשמנמן החביב שהכיר באותה תקופה היה סוגן מכירות בשם לו פרנטיס שהסכים לדגמן בעבורו.

במשך כמעט שלושים שנה איורו של סנטה החדש של סנדבלום התנוסס בכל כרזה, שלט חוצות או מודעה בעיתון עד שנכנס בתודעתה של האנושות כי סנטה קלאוס הוא ״הפרזנטור״ של חברת קוקה קולה הענקית וכמובן – של חג המולד.

שתהיה לכולנו שנה טובה, בריאה ומוצלחת.
הו, הו, הו!

שתפו את הפוסט

הירשמו עכשיו
וקבלו מנוי לכל השנה
ב400 ש״ח בלבד!